Sposób na Half Life - Xash3D

W tym miejscu możemy porozmawiać o konsolach oraz o grach - niezależnie czy komputerowe, czy też konsolowe.
Awatar użytkownika
shesellsseashells
Posty: 277
Rejestracja: 14 gru 2018, 12:49

Sposób na Half Life - Xash3D

Post autor: shesellsseashells »

Poniższy tutorial zawiera starszą wersję programu. Aktualną można pobrać stąd
https://github.com/FWGS/xash3d-fwgs
https://github.com/FWGS/xash3d-fwgs/rel ... continuous
Metoda na ustawienie gry jest identyczna.

Czym jest Xash3D?
Xash3D to otwarty silnik, który pozwala na uruchamianie gier stworzonych na GoldSrc. Jego podstawą jest klasyczny Half-Life. W przeszłości podobno powstał głównie za zasługą wycieku bety Half-Life 2 z 2003, który posiadał dużą część czytelnego kodu do GoldSrc (pamiętajmy, że do dziś Valve trzyma ten silnik pod kluczem, i ironicznie, ich nowsze dziecko w postaci silnika Source jest bardziej otwarte niż starszy, zapomniany przez wszystkie korporacje silnik).
W stosunku do oryginalnej wersji z CD, czy też wydania Steam, Xash3D pozwala na uruchomienie gry na innych platformach od PC i wielkiej trójcy systemowej. Dodatkowo przez to, że projekt jest otwartoźródłowy, pozwala na kombinowanie z nim przez społeczność, dzięki czemu na przykład możliwe było zaimplementowanie słynnego raytracingu..
Z bardziej praktycznych rzeczy, mamy wbudowany kontroler FPS, co jest bardzo przydatną funkcją, ponieważ Quake'owski silnik bazuje fizykę na FPSach i niekiedy w wydaniu Steam dochodziło do kuriozalnych sytuacji, gdzie winda zabijała gracza od dotyku tylko dlatego, że gra działała powyżej 60FPS.
Dodatkowo jest to dobra opcja dla osób, które mają wersję CD gry i nie chcą kupować jej kolejny raz na Steamie (dla niewtajemniczonych, Valve co roku robi promocje i te gry da się kupić za symbolicznego dolara).
Z innych praktycznych rzeczy mam wsparcie dla rozdzielczości w panoramie jaki opcję grania w oknie (dostepne tylko w wersji Steam. Wersja CD ma limit rozdzielczości do 1280x960 jeśli mnie pamięć nie myli).
Warto pamiętać, że wersja CD odgrywała muzykę z napędu podczas gry. Przy jej użyciu tutaj nie doświadczymy muzyki (choć możliwe, że przy zamontowaniu ISO lub fizycznej płyty w napędzie muzyka będzie. Jeśli bardzo nam zależy na muzyce podczas gameplayu to pozostaje wersja cyfrowa).
Skąd pobrać i jak zainstalować?
1. Wchodzimy w ten link
2. Wybieramy najnowszą pozycję. Na obecny dzień jest to wersja 0.99.
xash3d1.GIF
xash3d1.GIF (142.7 KiB) Przejrzano 10669 razy
3. W nastepnym oknie klikamy w czerwony przycisk DOWNLOAD NOW. Otworzy się okienko. Po chwili powinien się nam zacząć pobierać. Jeśli nie, trzeba wybrać podkreślony tekst lub skorzystać z mirrorów.
4. Wypakuj zawartość Xash3D_build4344.7z do folderu, w którym chcesz mieć grę. Najlepiej stwórz nowy folder.
Nie interesuje nas plik z końcówką src, ponieważ tam jest kod źródłowy.
5. Po wypakowaniu skopiuj cały folder valve do folderu z Xash3D.
6. Wypakuj zawartość Xash3D_extras.7z do folderu z Xash3D. Nadpisz pliki.
7. Uruchom za pomocą hl.exe
Instalacja modów i dodatków.
1. Pobierz jakikolwiek mod. Na ten przykład Echoes.
2. Wypakuj folder z modem w folderze z Xashem. Na ten przykład Echoes używa dodatkowo własnych plików .dll, je też dodajemy do folderu z grą.
3. W grze wybieramy opcję Custom game po czym zaznaczamy interesującą nas opcję i wybieramy Activate.
xash3d2.GIF
xash3d2.GIF (207.48 KiB) Przejrzano 10669 razy
Nie każda modyfikacja jest kompatybilna z Xash3D. Większość powinna zadziałać bez problemu aczkolwiek może się zdarzyć też tak, że będzie nam to crashować podczas uruchamiania. Wtedy warto przeprowadzić diagnostykę, lub w ostateczności zainstalować to w wersji Steam, jak dobre dziecko.

Jeśli chcemy wyłączyć licznik FPS, tworzymy grę LAN i przez wejście tyldą w konsolę wpisujemy

Kod: Zaznacz cały

cl_showfps 0
, jeśli chcemy to przywrócić, wpisujemy 1 zamiast 0
Wersja Windowsowa działa bez problemu na XP. Nie wiem jak z 2000 i starszymi.
xash3d3.GIF
xash3d3.GIF (471.22 KiB) Przejrzano 10669 razy
(tak nawiasem mówiąc nie polecam używania dysków z badami. Muszę tutaj dać jakiegoś zdrowego bo czas załączenia tego wszystkiego wyniósł nieco ponad 10 minut D:)

Pod tym linkiem znajdziecie listę kompatybilnych modów pod ten silnik.
https://www.moddb.com/engines/xash3d-en ... -game-code
Awatar użytkownika
Piteusz
Site Admin
Posty: 1055
Rejestracja: 28 mar 2018, 02:12
Lokalizacja: /home/piteusz/
Kontakt:

Re: Sposób na Half Life - Xash3D

Post autor: Piteusz »

Podejrzewam, że trzymanie GoldSrc pod kluczem wynika z tego, że silnik Quake został zmodyfikowany nie do końca zgodnie z jego licencją. Lub coś. W przeciwnym wypadku mogliby mieć to gdzieś.

Choć Epic podobnie trzyma swój Unreal Engine 1 pod kluczem i całkowicie zabija możliwości rozwoju i unieśmiertelnienia gry. W tym wypadku jednak powód jest inny - Gib mi moni, we liek fortnite.

Co do samego Xasha3D - dziwi mnie, że Valve tego jeszcze nie zdjął.
Awatar użytkownika
shesellsseashells
Posty: 277
Rejestracja: 14 gru 2018, 12:49

Re: Sposób na Half Life - Xash3D

Post autor: shesellsseashells »

Ogarnąłem, że zapostowałem starą wersję. Dodałem linki do nowych. Macie tam kompatybilność z Linuxami. Jeśli chcemy mieć konsolę to do uruchomienia trzeba dodać parametr -console (np w skrócie lub poprzez cmd)
ODPOWIEDZ