Centralka telefoniczna z rodzimej (?) stajni, czyli Slican ITS-0286
: 14 lut 2025, 16:17
Dzień dobry,
Dzisiaj chciałbym poopowiadać trochę o malusieńkiej centralce telefonicznej polskiej produkcji, czyli Slican ITS-0286. Jeżeli chodzi możliwości "podpięcia telefonu stacjonarnego do VoIPa" mamy w zasadzie kilka możliwości. Możemy wyposażyć się w bramkę VoIP (tak właściwie to "VoIP ATA" - Analog telephone adapter), która zwykle daje nam możliwość zmapowania dwóch kont VoIP na dwa porty FXS (Foreign eXchange Subscriber), możemy po prostu wymienić telefon stacjonarny na telefon VoIP albo właśnie wyposażyć się w centralkę telefoniczną. Różnica między pierwszym, a trzecim wyborem jest taka, że bramka VoIP daje nam spore możliwości konfiguracji linii analogowej jak i linii VoIP kosztem kiepskich (jeżeli w ogóle) możliwości "centralkowania", za to pełnoprawna centralka telefoniczna pozwoli nam na skonfigurowanie takich rzeczy jak routing połączeń, billing, zapowiedzi DISA, kosztem praktycznie zerowej kontroli nad driverem linii analogowych czy klienta VoIP - co jak się okaże będzie tutaj krytyczne.
Slican ITS-0286 to malutka konstrukcja wyposażona w:
Po zalogowaniu się do interfejsu webowego naszym oczom ukazuje się taki ekran, który wyjadaczom oprogramowania telekomunikacyjnego zapali od razu lampkę w głowie. Jeżeli komuś przyszedł na myśl Asterisk GUI, czyli niewspierany i niebezpieczny już moduł do Asteriska który umożliwia konfigurację programu przez stronę WWW, to bardzo dobrze, ponieważ to jest właśnie (mocno) zmodyfikowany przez Slicana, Asterisk GUI. Tym samym dochodzimy do wyjaśnienia co robi pytajnik w tytule posta. Otóż jak się okazuje to właściwie jedyne co jest w tej centralce w pełni rodzime to modyfikacje wprowadzone do oprogramowania, płytka PCB i obudowa. Co nie jest źle - mogło być gorzej, ale koniec końców Slican ITS to jednak klon otwartoźródłowych centralek Atcom IP-08 (chyba jedynych centralek, które od A do Z są na licencjach open source). Mocno zmodyfikowany ale jednak klon: Ma to swoje wady, ale i też zalety. Na pewno będziemy w stanie przy odrobinie samozaparcia wgrać tutaj w pełni otwarty firmware, który odblokuje pełen potencjał tej centralki. Ponieważ jak już się domyślacie, chociaż ograniczenie na porty analogowe jest nie do obejścia (fizyczny problem), tak ograniczenie na porty VoIP jest tutaj w pełni sztuczne, powiem więcej - do wszystkich centralek z tej serii przychodzi ten sam firmware który blokuje dostępne porty IPS i IPO w zależności od modelu.
Ja od tej centralki oczekiwałem dwóch rzeczy - możliwości wgrania zapowiedzi DISA, różnych w zależności od pory dnia i obsługi modemów. Co do tego pierwszego to tutaj bez zastrzeżeń. Przygotowałem dwa zestawy zapowiedzi - jeden na dzień, drugi na noc. Zaś jeżeli chodzi o to drugie to... ...no właśnie. Mój model obsługuje kodek G.729 - jako jedyny z całej serii (znów, sztuczne ograniczenie) oraz G.711 w wydaniu a-law i u-law. Co w sumie powinno wystarczyć do połączeń modemowych. Stabilne jak stabilne (czyli niestabilne), szybkie jak szybkie (czyli wolne bo tylko 33,6Kbps), ale jednak Modem over VoIP (wymyśliłem ten termin przed chwilą) na kodeku G.711u udaje się uruchomić wielu osobom i działa. Jakoś. Przy czym większość osób robi na bramkach VoIP takich jak CISCO SPA112 czy Linksys PAP2T i ja też wcześniej miałem podłączony telefon przez PAP2T, a później SPA112 i mogłem z niewielkimi problemami łączyć się za pomocą wąskiego grona modemów z jeszcze węższym gronem BBSów.
Moim ulubionym BBSem jest http://miyanet.moe/, który również sobie łącze wdzwaniane opiera na VoIPie (ostatnio infrastruktura tego BBSa przeszła spore modernizacji, m.in. wstawiona została centralka między bramkę VoIP, a modem samego BBSa, co też mi trochę przysporzyło problemów bo musiałem tonę pauz wymuszać przy połączeniu, a potem wybrać cyfrę 1 żeby przeskoczyć DISĘ
- niech mnie op w razie czego poprawi jak coś złego mówię). Także VoIP do VoIPa, z konwersją DAC-ADC po drodze... ... no nie. Ale działało, mimo wszystko jak zastosowałem konkretny model modemu (Microcom Deskporte Voice) i odpowiednio skonfigurowaną bramę (wyłączone usuwanie echa, podkręcone wszystkie parametry jakościowe na fulla). Jeden znak wpisywał się pół sekundy ale dało się korzystać (przez chwilę).
Za to z ITS-em... ...nic nie działa. Znaczy się, modem poprawnie przechodzi handshake, ale jak już przychodzi do właściwej wymiany danych to albo nic nie wymienia i się rozłącza, albo wyrzuca śmieci na terminal. Większość problemów spowodowanych jest tym, że na driverze analogowym (jak i konfiguracji VoIP) Slican ustawił sporo wspomagaczy - usuwania echa, redukcji szumu, poprawy jakości, co może i dobrze działa z rozmowami głosowymi, ale kompletnie psuje modemy (i faxy). Niestety nie da się również tego wyłączyć, ponieważ nie ma takich opcji w interfejsie w ogóle. A nawet jakby się dało to wiele z tych wspomagaczy jest po prostu zintegrowane z układami używanymi przez tę konstrukcję. Być może da się tym sterować ale nie znalazłem żadnych informacji na Internecie jak przystosować Asteriska z zaptelem do przepuszczania dial-upa po VoIPie.
Także jak ktoś szuka centralki telefonicznej do rozmawiania no to ITS to jest coś co mogę polecić, ale jeżeli kogoś interesuje modemowanie po VoIPie no to niestety ITS się do tego nie sprawdza. Być może coś przegapiłem, będę próbował grzebać, ale na chwilę obecną nie udało mi się. Osobiście zostawię sobie centralkę bo częściej korzystam z telefonu niż modemu, a w razie czego mogę zawsze SPA112 z powrotem podłączyć. Nawet nie muszę wyłączać centralki bo mój operator VoIP wspiera możliwość bycia zalogowanym na kilku urządzeniach. Dajcie znać jakie są wasze przemyślenia na ten temat. Może macie jakieś ciekawe (tanie) konstrukcje, którą z powodzeniem są w stanie zastąpić bramki VoIP do modemowania, a jednocześnie dają możliwości podstawowej konfiguracji przepływu ruchu i zapowiedzi DISA.
Dzisiaj chciałbym poopowiadać trochę o malusieńkiej centralce telefonicznej polskiej produkcji, czyli Slican ITS-0286. Jeżeli chodzi możliwości "podpięcia telefonu stacjonarnego do VoIPa" mamy w zasadzie kilka możliwości. Możemy wyposażyć się w bramkę VoIP (tak właściwie to "VoIP ATA" - Analog telephone adapter), która zwykle daje nam możliwość zmapowania dwóch kont VoIP na dwa porty FXS (Foreign eXchange Subscriber), możemy po prostu wymienić telefon stacjonarny na telefon VoIP albo właśnie wyposażyć się w centralkę telefoniczną. Różnica między pierwszym, a trzecim wyborem jest taka, że bramka VoIP daje nam spore możliwości konfiguracji linii analogowej jak i linii VoIP kosztem kiepskich (jeżeli w ogóle) możliwości "centralkowania", za to pełnoprawna centralka telefoniczna pozwoli nam na skonfigurowanie takich rzeczy jak routing połączeń, billing, zapowiedzi DISA, kosztem praktycznie zerowej kontroli nad driverem linii analogowych czy klienta VoIP - co jak się okaże będzie tutaj krytyczne.
Slican ITS-0286 to malutka konstrukcja wyposażona w:
- 2 porty FXO (Foreign eXchange Office), czyli porty translacji analogowych po polsku, a po normalnemu - porty do których podłączymy fizyczną linię analogową od naszego operatora,
- 6 portów FXS (Foreign eXchange Subscriber), czyli porty abonentów analogowych,
- 6 portów IPO, czyli logiczne porty translacji VoIP, którymi jesteśmy w stanie połączyć się z serwerami VoIP naszego operatora,
- 8 portów IPS, czyli logiczne porty abonenckie VoIP, które możemy skonfigurować aby łączyć się telefonami VoIP.
Po zalogowaniu się do interfejsu webowego naszym oczom ukazuje się taki ekran, który wyjadaczom oprogramowania telekomunikacyjnego zapali od razu lampkę w głowie. Jeżeli komuś przyszedł na myśl Asterisk GUI, czyli niewspierany i niebezpieczny już moduł do Asteriska który umożliwia konfigurację programu przez stronę WWW, to bardzo dobrze, ponieważ to jest właśnie (mocno) zmodyfikowany przez Slicana, Asterisk GUI. Tym samym dochodzimy do wyjaśnienia co robi pytajnik w tytule posta. Otóż jak się okazuje to właściwie jedyne co jest w tej centralce w pełni rodzime to modyfikacje wprowadzone do oprogramowania, płytka PCB i obudowa. Co nie jest źle - mogło być gorzej, ale koniec końców Slican ITS to jednak klon otwartoźródłowych centralek Atcom IP-08 (chyba jedynych centralek, które od A do Z są na licencjach open source). Mocno zmodyfikowany ale jednak klon: Ma to swoje wady, ale i też zalety. Na pewno będziemy w stanie przy odrobinie samozaparcia wgrać tutaj w pełni otwarty firmware, który odblokuje pełen potencjał tej centralki. Ponieważ jak już się domyślacie, chociaż ograniczenie na porty analogowe jest nie do obejścia (fizyczny problem), tak ograniczenie na porty VoIP jest tutaj w pełni sztuczne, powiem więcej - do wszystkich centralek z tej serii przychodzi ten sam firmware który blokuje dostępne porty IPS i IPO w zależności od modelu.
Ja od tej centralki oczekiwałem dwóch rzeczy - możliwości wgrania zapowiedzi DISA, różnych w zależności od pory dnia i obsługi modemów. Co do tego pierwszego to tutaj bez zastrzeżeń. Przygotowałem dwa zestawy zapowiedzi - jeden na dzień, drugi na noc. Zaś jeżeli chodzi o to drugie to... ...no właśnie. Mój model obsługuje kodek G.729 - jako jedyny z całej serii (znów, sztuczne ograniczenie) oraz G.711 w wydaniu a-law i u-law. Co w sumie powinno wystarczyć do połączeń modemowych. Stabilne jak stabilne (czyli niestabilne), szybkie jak szybkie (czyli wolne bo tylko 33,6Kbps), ale jednak Modem over VoIP (wymyśliłem ten termin przed chwilą) na kodeku G.711u udaje się uruchomić wielu osobom i działa. Jakoś. Przy czym większość osób robi na bramkach VoIP takich jak CISCO SPA112 czy Linksys PAP2T i ja też wcześniej miałem podłączony telefon przez PAP2T, a później SPA112 i mogłem z niewielkimi problemami łączyć się za pomocą wąskiego grona modemów z jeszcze węższym gronem BBSów.
Moim ulubionym BBSem jest http://miyanet.moe/, który również sobie łącze wdzwaniane opiera na VoIPie (ostatnio infrastruktura tego BBSa przeszła spore modernizacji, m.in. wstawiona została centralka między bramkę VoIP, a modem samego BBSa, co też mi trochę przysporzyło problemów bo musiałem tonę pauz wymuszać przy połączeniu, a potem wybrać cyfrę 1 żeby przeskoczyć DISĘ

Za to z ITS-em... ...nic nie działa. Znaczy się, modem poprawnie przechodzi handshake, ale jak już przychodzi do właściwej wymiany danych to albo nic nie wymienia i się rozłącza, albo wyrzuca śmieci na terminal. Większość problemów spowodowanych jest tym, że na driverze analogowym (jak i konfiguracji VoIP) Slican ustawił sporo wspomagaczy - usuwania echa, redukcji szumu, poprawy jakości, co może i dobrze działa z rozmowami głosowymi, ale kompletnie psuje modemy (i faxy). Niestety nie da się również tego wyłączyć, ponieważ nie ma takich opcji w interfejsie w ogóle. A nawet jakby się dało to wiele z tych wspomagaczy jest po prostu zintegrowane z układami używanymi przez tę konstrukcję. Być może da się tym sterować ale nie znalazłem żadnych informacji na Internecie jak przystosować Asteriska z zaptelem do przepuszczania dial-upa po VoIPie.
Także jak ktoś szuka centralki telefonicznej do rozmawiania no to ITS to jest coś co mogę polecić, ale jeżeli kogoś interesuje modemowanie po VoIPie no to niestety ITS się do tego nie sprawdza. Być może coś przegapiłem, będę próbował grzebać, ale na chwilę obecną nie udało mi się. Osobiście zostawię sobie centralkę bo częściej korzystam z telefonu niż modemu, a w razie czego mogę zawsze SPA112 z powrotem podłączyć. Nawet nie muszę wyłączać centralki bo mój operator VoIP wspiera możliwość bycia zalogowanym na kilku urządzeniach. Dajcie znać jakie są wasze przemyślenia na ten temat. Może macie jakieś ciekawe (tanie) konstrukcje, którą z powodzeniem są w stanie zastąpić bramki VoIP do modemowania, a jednocześnie dają możliwości podstawowej konfiguracji przepływu ruchu i zapowiedzi DISA.